آن طور که عدلو رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار شیراز می گوید: گرانی و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده تا افراد هویج را به صورت تعداد و دو الی سه عدد از مغازه داران خریداری کنند.
کد خبر: ۹۸۹۸۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲ 30 August 2021

تابناک فارس به نقل از ایلنا: قیمت هویج در حالی این روزها در بازار آزاد مرز 25 هزار تومان را هم رد کرده که چند هفته‌ای از کمبود هویج در بازار می‌گذرد. انتشار کلیپ‌هایی از توزیع هویج در فضای مجازی و کمبود این محصول در غرفه‌های تره‌بار و گرانی یکباره آن‌ نگرانی ها را در بین خانواده‌هایی که بیمار کرونایی دارند،دامن زده است.

هرچند که عواملی مانند ورود دلالان، افزایش مصرف و صادرات از دلایل گرانی هویج به شمار می رود اما عدلو رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار شیراز معتقد است که کم آبی و خشکسالی باعث گرانی این محصول شده است.

متوسط تولید هویج در فارس از دیگر نقاط کشور بالاتر است

پنج شهرستان اقلید، شیراز، مرودشت، بیضا و سرچهان، تولیدکنندگان اصلی این محصول در استان هستند که به گفته مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس هر سال حدود ۱۷۰۰ هکتار زمین به کشت هویج اختصاص پیدا می‎کند و از این مزارع نیز ۱۰۲ هزار تن محصول برداشت می‌شود. دوره رشد محصول هویج ۴ ماه تا ۱۳۰ روز است. خرداد هر سال نخستین برداشت این محصول در استان ما انجام می‌شود اما پیک برداشت مهر است و از این‌ ماه به بعد هویج تولیدی ما به‌تدریج به بازار عرضه می‌شود.

 

مهدی صادقی با بیان این که متوسط تولید هویج در فارس از دیگر نقاط کشور بالاتر است، می‌افزاید: تا پایان مرداد فقط ۱۰ درصد از هویج کاشته‌شده در استان راهی بازار می‌شود و بیش از ۵۰ درصد از تولید در مهر آماده ارسال به بازار است.

افزایش خرید دانه‌ای هویج

آن طور که عدلو رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار شیراز می گوید: گرانی و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده تا افراد هویج را به صورت تعداد و دو الی سه عدد از مغازه داران خریداری کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بارش کم و بی آبی در سطح استان و کشور باعث شده تا مدت تولید میوه ها کاهش یابد می گوید: در شرایط فعلی بی آبی‌ها باعث شده تا میزان تولید صیفی جات هم در استان کاهش یابد به طوری که کمبود‌های میوه و محصولات صیفی جات باعث شده تا تعادل میان عرضه و تقاضا از بین برود.

جواد عدلو در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه در بعضی از مواقع شاهدیم که یک محصول در یک مقطع زمان به وفور در بازار یافت می شود اما بعد از مدتی ناپدید می شود می افزاید: متاسفانه در شرایط فعلی خشکسالی ها باعث شده تا میزان تولید محصولات میوه ها به نسبت سال های گذشته بسیار کاهش یابد.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار شیراز در ادامه با اشاره به اینکه افزایش هزینه‌های کارگر، حمل و نقل و ..... باعث شده تا قیمت تمام شده محصولات بسیار افزایش یابد ادامه می‌دهد: تمام عوامل دست به دست هم داده تا قیمت محصولات صیفی جات و میوه روز به روز گران تر شود.

قیمت هر کیلو هویج 25 هزار تومان

عدلو با بیان اینکه کمبود هویج در بازار باعث شده تا قیمت هر کیلو از این محصول حدود 25 هزار تومان باشد بیان می کند: ورود قطره چکانی این محصول باعث شده تا مردم برای خرید این محصول هجوم بیاورند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هویجی که وارد شیراز می شود به شهرک صنعتی می رود و بعد از شست و شو وارد بازار می شود می گوید: افزایش هزینه های جانبی باعث شده تا کشاورزان و افراد داخل میدان میوه و تره بار نقشی در تعیین قیمت ها نداشته باشند.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار شیراز در ادامه با بیان اینکه تجویز آب هویج برای درمان بیماری کرونا باعث شده تا مردم از خرید هویج استقبال کنند می افزاید:به رغم تاکید بر رعایت در خرید محصولات اما متاسفانه بسیاری از افراد برای خرید هویج هجوم می آورند.

وی اضافه کرد: این در حالی است که قیمت هر کیلو هویج در ماه های گذشته حدود 2 هزار تومان بود اما در حال حاضر مردم باید برای خرید 3 عدد هویج باید مبلغی بالغ بر 8 هزار تومان بپردازند.

عدلو با بیان اینکه مغازه داران هیچ گناهی در افزایش و گرانی قیمت میوه و صیفی‌جات ندارند ادامه می‌دهد: مغازه‌‌داران محصولاتی مانند هویج را در ساعات اولیه پس از باز کردن در مغازه می فروشند.

تنها عده ای خاص موز و انبه می خرند

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار شیراز در ادامه با بیان اینکه در شرایط فعلی تنها عده ای خاص از خرید میوه هایی مانند موز و انبه استقبال می کنند می گوید: ذکر این نکته ضروری است که در شرایط فعلی قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است.

عدلو با اشاره به اینکه قیمت هر کیلو سبزی به 15 هزار تومان افزایش یافته است می گوید: کم آبی دلیل مهم افزایش و گرانی میوه و صیفی‌جات است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار